На виконання наказу Запорізької облдержадміністрації від 26.08.2009 №355 «Про проведення моніторингових досліджень
у 2009-2010 н.р.» у березні 2010 р. проведене соціологічне опитування
керівників ЗНЗ, вчителів, учнів 9-х класів, їх батьків щодо рівня та якості
організації допрофільної підготовки в закладах освіти Запорізької області.
В опитуванні взяли участь респонденти усіх закладів освіти області, що дає
підстави вважати результати дослідження вірогідними й такими, щодають можливість з'ясувати позитивні і негативні
тенденції організації допрофільної підготовки в ЗНЗ регіону. Аналіз даних
відбувався на основі фіксації кількісно-якісних результатів опитування
суб'єктів освітнього процесу, зіставлення їх з наявною статистичною
інформацією, а також нормативно-правовими документами. Під час опису виявлених
результатів проведеного дослідження зберігається принцип анонімності участі у
дослідженні всіх його учасників (шкіл, класів, учнів, учителів, батьків), що
дозволяє виявляти ключові тенденції розвитку освіти, прогнозуючи його, проте це
не дає підстави робити передчасних висновків щодо функціонування навчального
закладу району (міста), роботу його керівника, вчителя.
Метою дослідження є вивчення рівня та якості допрофільної
підготовки в ЗНЗ різного типу і форм власності на основі аналізу думки різних
респондентів та визначенні основних чинників, які впливають на її організацію.
Опитування здійснювалося засобами анонімного анкетування керівників ЗНЗ,
вчителів, які викладають в 9-х класах, учнів 9-х класів та їх батьків. Анкету
складено із запитань про кількісно-якісні показники впровадження допрофільної
підготовки у закладі освіти, способи її реалізації; ефективність реалізації допрофільної
підготовки засобами поглибленого вивчення предметів чи введення елективних
курсів; поінформованість дев'ятикласників та їх батьків про ринок праці; наявність
умов для здійснення професійної діагностики і навчання. Важливим компонентом
анкети є відкрите завдання стосовно побажань та пропозицій покращення
організації допрофільної підготовки. Окрім того, дослідження передбачало аналіз
статистичних даних звітності, що стосуються:
кількісних показників охоплення допрофільною підготовкою учнів 9-х класів
ЗНЗ усіх типів і форм власності;
способів організації поглибленого вивчення предметів в ЗНЗ області;
розподілу однопрофільних і багатопрофільних ЗНЗ за напрямами і профілями
навчання;
кількість учнів 8-9–х класів, охоплених допрофільною підготовкою.